|
Vlaamse dietisten en cardiologen gaan niet accoord, als mensen cholesterolverlangende producten gebruiken zonder medische begeleiding. De rede hiervan is omdat het langertermijn effect hiervan nog niet goed onderzocht is.
Sommige studies laten zien dat jarenlang gebruik van het product slagader verkalking veroorzaakt. Een cardioloog van de Universiteit van Gent vind het daarom gevaarlijk om zonder advies van de arts cholesterolverlagende voedingsmiddelen te gebruiken. De producent van Danone heeft het liefst dat mensen deze producten gebruiken als zij echt een te hoog cholesterolgehalte hebben. De margarines en de drankjes zijn erg populair, niet alleen bij mensen die een hoog cholesterol gehalte hebben.
Uit onderzoek blijkt dat wie dagelijks cholesterol verlagende boter op zijn brood smeert, zijn cholesterol met tien tot vijftien procent laat dalen.
Bron: Gezondheidsnet
|