|
Minder zout is goed voor iedereen. Maar voor kinderen is nu berekend wat het daadwerkelijke effect ervan is. Wanneer kinderen tussen de 4 en 18 jaar hun zoutinname halveren, drinken ze twee glazen frisdrank minder per week. Hierdoor lopen ze minder risico op hoge bloeddruk en obesitas.
Die twee glazen frisdrank scheelt ze namelijk 250 kilocalorieën per week, aldus Britse onderzoekers. Wanneer ze minder zout eten, hebben de kinderen namelijk simpelweg minder dorst. Per gram zout, kan dit 100 ml per dag schelen. Voor dit onderzoek ondervroegen de wetenschappers in 1997 meer dan 2000 jonge mensen tussen 4 en 18 jaar in Groot-Brittannië. Volgens de onderzoekers van St. George's University in Londen is er een sterke link tussen frisdrank en obesitas bij jonge mensen.
Volgens de American Heart Association is het gezond om niet meer dan 2,3 gram zout per dag te eten. Dit is overigens wel heel laag, aangezien we in Nederland gemiddeld 9 à 10 gram zout per dag binnenkrijgen.
Het meeste zout dat we eten zit in producten als tomatensaus, soep, blikvoeding en kant-en-klaarmaaltijden. Ouders zouden dus beter moeten kijken hoeveel zout er in producten zitten. En, het zoutvaatje van tafel halen.
Bron: Gezondheid Blog
|