|
Kinderen die in de hongerwinter (1944-45) zijn verwekt hebben twee keer zo veel kans op hart- en vaatziekten. Bovendien openbaarden de klachten zich vaak op jonge leeftijd.
Dat blijkt uit een onderzoek van Rebecca Painter van de Universiteit van Amsterdam. Volgens Painter, die op 8 november promoveert, is de samenstelling van de voeding van de moeder tijdens de zwangerschap beslissend voor de risico's op hart- en vaatziekten.
Dit heeft mogelijk gevolgen voor vrouwen die tijdens de zwangerschap veel last hebben van overmatig braken. Soms zijn hun klachten zo erg dat er ondervoeding optreedt. In dat geval zou volgens Painter extra voeding voor de moeder de kans op hartproblemen bij haar kind mogelijk kunnen verminderen.
De studie van Painter maakt deel uit van het al jaren lopende Hongerwinter-onderzoek van de Universiteit van Amsterdam bij mensen die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog zijn geboren of vlak daarna.
Uit eerdere studies is gebleken dat de effecten van de hongerwinter zelfs bij de kleinkinderen merkbaar zijn. Ook kwam aan het licht dat kinderen uit de hongerwinter - nu beginnende zestigers - een grotere kans op suikerziekte en overgewicht hebben.
Bron: Bijzijn
|