|
De WHO dacht dat frisdrank dat door suiker gezoet is, verantwoordelijk zou zijn voor het overgewicht onder kinderen. Maar uit een recent Brits onderzoek onder 521 vijfjarigen en 682 zevenjarigen blijkt dat er geen verband is.
De European Food Information Council (EUFIC) meldt dat wetenschappers van de Universiteit van Bristol met MRC Human Nutrition Research in Cambridge de drankconsumptie van kinderen van vijf tot zeven jaar onderzochten. Na een statistische techniek die variabelen als fysieke activiteit elimineert, bleek er geen significant verband tussen lichaamsvet en met suiker gezoete frisdrank.
Kinderen met een hoge inname van caloriearme of suikervrije drank waren zelfs dikker dan kinderen met een lage inname van dergelijke drankjes. De onderzoekers geven als mogelijke oorzaak aan dat ouders van obese kinderen sneller dergelijke dranken aan hun kinderen geven.
De kinderen hielden een driedagendagboek bij. De onderzoekers categoriseerden de dranken in suikergezoete drank, fruitsap, melk en water. Vetmassa werd op de leeftijd van negen jaar gemeten aan de hand van een nauwkeurige dual-energy X-ray absorptiometry (DEXA) methode.
Bron: Gezonder Worden
|