|
Het is bar en boos gesteld met het eten dat onze peuters en kleuters binnen te krijgen. Ze eten te weinig groenten, fruit, vis en vezelrijk voedsel.
Dit blijkt vandaag uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onder bijna 1300 kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot en met 6 jaar.
Het onderzoek toont aan dat kinderen in principe genoeg vet, eiwitten en koolhydraten binnenkrijgen. Maar het type vet dat ze binnen krijgen is lang niet altijd het goede. Vooral kleuters krijgen te veel verzadigde vetzuren binnen en te weinig gezonde vetzuren, zoals die bijvoorbeeld in vis zitten.
Het instituut waarschuwt voor overgewicht en chronische ziekten op latere leeftijd. Op dit moment heeft al één op de zeven kinderen overgewicht.
Ook eten de meeste jonge kinderen te weinig groente en eet drie kwart van de dreumesen niet genoeg fruit.
Het laatste verbaast me. Veel kinderen vinden fruit wel lekker. Maar wie kinderen heeft zal het niet verbazen dat de groente-inname te laag ligt.
Het RIVM gaat er vooralsnog van uit dat jonge kinderen de meeste vitamines en mineralen in voldoende mate krijgen. Wel plaatst het vraagtekens bij de hoeveelheden vitamine D en foliumzuur die de kinderen binnenkrijgen.
Toch wil het instituut nader onderzoek doen naar het vitaminengebruik onder peuters en kleuters. En dat lijkt me geen slecht idee als je ziet dat ze zo weinig groente en fruit binnenkrijgen.
Bron: Gezondheid Blog
|