|
Volgens verschillende onderzoeken zouden de inname van vitamines A en E en beta-caroteen de sterftekans doen toenemen . De Journal of the American Medical Association (JAMA) heeft vandaag een analyse van die onderzoeken gepubliceerd. Volgens de analyse zou het innemen van supplementen van vitamines A en E en van beta-caroteen een verhoging van vijf procent van het sterfterisico inhouden. Voor die conclusie werden ongeveer 181.000 mensen onderzocht.
Vitamine A grootste boosdoener Vitamine C en selenium zouden op hun beurt helemaal geen gevaar vormen. Vitamine E verhoogt de sterftekans vier procent, beta-caroteen doet dat met zeven procent en vitamine A is de grootste boosdoener met een stijging van zestien procent.
"Onze systematische analyse toont aan dat de vitamines de risico's opmerkelijk doen toenemen als ze apart of samen met andere antioxidanten ingenomen worden", benadrukken de onderzoekers van de studie die morgen wordt ge publiceerd.
Door gebruik te maken van elektronische gegevensbanken en individuele medische dossiers, hebben dokter Goran Bjelakovic van het Klinisch Onderzoekscentrum van het universitair ziekenhuis in Kopenhagen en zijn collega's de resultaten van medische tests geanalyseerd. In totaal waren daarbij 232.606 mensen betrokken.
De onderzoekers hebben 47 tests uitgevoerd bij 180.938 mensen. De resultaten daarvan kunnen nauwelijks of niet vervalst zijn door de methodologie.
Bron: Jojoclub
|