|
Vrouwen die te weinig wegen, hebben 72 procent meer kans om in de cruciale eerste drie maanden een miskraam te krijgen. Ook alleenstaande zwangere vrouwen, vrouwen die al een abortus ondergingen of vrouwen die hun partner aan de kant zetten tijdens de zwangerschap hebben een verhoogd risico.
Vitamines Er is ook goed nieuws. Zeker bij vrouwen met ondergewicht (BMI van 18,5 of minder) neemt het risico op miskramen fors af als ze vitaminetabletten slikken, vooral foliumzuur, ijzer en multivitamines. Ook melkproducten en vers fruit en groenten helpen het risco tot vijftig procent afnemen.
Een of vijf Tot die conclusie kwamen de onderzoekers van de London School of Hygiene and Tropical Medicine na een onderzoek bij 7.000 vrouwen. In Groot-Brittannië eindigt meer dan één op vijf zwangerschappen op een miskraam. De meeste vinden plaats in de eerste paar maand, maar het komt voor tot de 24ste week (6e maand) van de zwangerschap.
Nog een tijdje Onderzoeker Noreen Maconochie in de Britse krant The Mirror: “Eén of vijf zwangerschappen eindigen is een miskraam. Dat is veel. Alles wat we kunnen doen om het risico te verminderen is dus welkom.”
De Miscarriage Association ziet dat niet zo gauw gebeuren: “Het zal nog een tijdje duren eer deze bevindingen het aantal miskramen werkelijk doet dalen.”
Bron: Jojoclub
|